klik la sini ye..^^

Isnin, 7 April 2014

Aku, Mereka dan Bukit Soga.. [Part 1]


Assalamualaikum & salam sejahtera bloggers dan readers..
harini saje merajin2kan diri brblogging sbb kat umah time pnas2 camnie xde ape nk buat..haha
terasa mcm nk buat entri tentang pendakian aku dan rakan2 ke Bukit Soga,Batu Pahat tempoh hari..
*pendakian sgt..ayat drama gampang..HAHA*

tanggal 28 Mac 2014,hari Jumaat..
seperti biase pagi cuti aku dikejutkn dengan kejutan dari incik2 housemate meminta aku bangun Subuh..
*siyes aku brsyukur dpt housemate yg baik mcm korang.. :) ..mohon jgn trlebih bangga..haha*
asalnye aku dgn Syazwan plan nk pegi ke Bukit Soga tu mse hari khamis memandangkn mse tu kitorg mmg free, xde kelas..
tp dsbbkan kemalasan,maka kami tangguhkn ke keesokan harinye..hehe
plan nk gerak awal2 pagi,lpas Subuh la kononnye..
skali aku trlelap pulak lpas Subuh tu..perhatian..TERlelap okeyyy..haha
tp nsib baik la incik housemate yg lg sorg tu,Aqhi sempat kejut aku..
menggelabah ayam aku bangun..trpisat2 mata sbb separa sedar..
tgok jam,tertera nmbor berikut,
7.23 AM..
nasib baik awal lg..hoho
maka kami pon brsiap2 la ntuk prjlanan kami pagi tu..


lepas mintak izin dgn incik rumate,Syakir sbb nk pinjam kereta kebal beliau,
gugusan kunci kereta dicapai,
enjin kereta dihidupkan,
volume radio ditinggikan,
dan perjalanan pon dimulakan..
Syazwan jdik driver harini..
kami pergi bertiga je mase tu..
masing semangat nk memanjat bukit..
thorbaekkk..haha


perjalanan untuk sampai ke kaki Bukit Soga tak mengambil masa yang panjang pon..
dalam 20-30 minit "pung pang pung pang" dalam kete,
kami pon sampai~
*tuddiaaaa papan tanda Bukit Soga yg bole dijumpai kat kaki bukit nie*

sampai2 je,
kami da trsengih2 sebab tngok sekumpulan makcik2 tengah duk sibuk bersenam berirama..
rase mcm nk join diorg joget2 pon ade..hahaha
tp memandangkn kami nie laki,diorg lak semua gadis2 dan makcik2,
niat tu pon dibatalkan..
*gambo trlupe nk amik..haha*

berdasarkn info yg aku dpt drpd blogger2 lain,ketinggian Bukit Soga nie x sampai 1km pon..
cuma 750m sahaja..
tp tu mungkin cuma jarak dari kaki bukit,saaaaampai ke menara pandang je..
info sebenar x dibekalkan..ke aku je yg x jumpe info tu..
mohon pencerahan..hahaha

sesuai dengan nama "Hutan Lipur",
bukit nie memang menyerlah dengan kehijauannye..
terletak di pinggir bandar,
tempat nie memang sesuai untuk mereka2 yg suka mengisi masa lapang dengan aktiviti beriadah..
nk senamrobik boleh,nk joging boleh,nk lari turun naik bukit boleh..
maksiat2 xbole..
no! no! no! 
*goyang2 jari*

soooo,
tanpa mmbuang masa,kami pon memulakan pendakian..
kesilapan utama aku adalah,
x stretching dan warm up secukup2nye..
tu la,nk panjat x tengok2 bdan dulu..haha
si Syazwan dgn Aqhi dua2 bdannye fit,
aku pulak bulat2..
x sampai suku prjalanan da brhenti da..hahahaha
tangga yg banyak melampau2 bole mmbuatkn org bulat mcm aku nie jadik trauma trhadap tangga tau x..
huuaaaaa~

penat,lenguh,perut kosong mndatangkan rasa loya ditekak..
muntah,tp cume kluo angin jek..nokharommm..haha
org2 lain yg duk gigih pnjat tengok2 je aku..
msti diorg fikir,
"da kenape budak gemok nie muntah2 lak nie???"
segan bhai..hahahahaha
tp disebabkan semangat yg membara ntuk smpai ke pnghujung,
dan brbekalkan sokongan drpd incik2 housemate,
ku gagahi jua kaki ini untuk melangkah lebih jauh..
cewahhhh..hehe

prjalanan diteruskan smpai ke puncak yg ku sangkakan pghujung..
tarik nafas lega jap..muka bahagia~
skali pandang je kanan..
PFFTTTT!!
ade tangga2 lagi??..ohhmaiiii~ *pengsan*
at least tangganye x sebanyak td la kan..haha
rsenye mse tu baru suku prjlanan..nak xnak,kena la jugak truskan..
Syazwan dgn Aqhi duk smangat lg..
aku?..
da macam ayam kene cirit birit,
bukan setakat berak kapur lg da..
hahaha

prjlanan dtruskn lg..
tp kali nie tangga2nye x se-extreme yg sebelum2 nie..
lebih banyak kawasan mendatar,dan x banyak anak2 tangga..
*which is kelegaan kepada aku..hiks :p *
saaaaampai la ke satu tempat brbangku kayu..
dalam 2/3 prjalanan aku stop lagi..
penat tahap joget poco2 12jam nonstop punye..
dengan nafas x betolnye..dgn kaki gigil2nye..
and again,aku muntah2 lg..hahaha
and again jugak,cume angin je yg kluo..
tension jek..hahaha

lepas lega sikit,kitorg sambung lg brjlan..
terharu ngan incik2 housemate sbb sggup tggu aku recover tenaga balik,bru smbung prjlanan..
*mohon bangga,anda2 bru shaja dipuji..haha*
jalan punye jalan,akhirnye pondok menara pandang pon kelihatan..
menunjukkan yg perjalanan kami menghampiri penamat..
"Ya Allahh..leganyaaaaa!!..."
aku punye hepi,xyah nk citer la kan..
terus brlari g situ..
terjerit2 mcm budak kecik..kesah pulak aku dgn org yg duk tengok2 aku mse tu..
hahahhaha
*tengok betapa brsinar2nye natang pondok menara pandang tu..sape je x eksaited kannn..hahaha*

sampai2 je kitorg rehat2 jap..
tengok pemandangan atas sekitar Batu Pahat ..
hirup udara segar..sangat segar,dan sejuk..
hilang jap rase letih semua tu td..
lpas rehat dlm 10mnit,kitorg pon brtolak balik..
mase nak naik,kemain letihhhh sangat..rase mcm jauhhhhh sgt..
bile turun..shuuuu~
laju bak angin menampar batu..tetibe..hahaha
mse turun tu baruuula kitorg tau rupenye2 ade jalan yg lebih pendek dan mudah brbanding jalan yg kitorg amik mse memule td..
hahahaisshhh

apepon..Alhamdulillah perjalanan kami brjalan dgn lancar..
xde sebarang kehilangan nyawa dilaporkan..
hanya beberapa ekor semut yg trkorban kerana dipijak..sobsobs
tp gara2 trip kali nie,hampir seminggu kaki aku cacat..
sminggu jugak aku jalan x betol..
smua sbb x stretching btol2..haha
first trial,30-40 mnit untuk smpai ke puncak..
not bad for beginners..
cubaan seterusnye akan dmsukkan dalam entri yg seterusnye jugak..hiks 

dsini disertakan sekali beberapa gambo yg sempat disnap sepanjang prjlanan turun dan naik ke Bukit Soga.. 

epic!..suke gambo nie..hiks





*selfieeee..muke penat nokharom..peluh everywhere..hahaha*





*satu jalan menuju ke atas,satu jalan menuju kebawah..mana pilihan anda.. :) *

*gmbar air terjun kecik yg x jelas kelihatan =.=" *

incik2 housemate..Aqhi yg brbaju biru,Syazwan yg brbaju merah..aku yg bulat2 tu..hahaha* 




*anak2 tangga sejauh mata memandang*


*tangga lagiiii..malas nk betulkn gambo..haha :p *


kwasan untuk brsenam,warm up,stretching,chicken dance,poco2..nak golek2 pon boleeee..haha



sekian sahaja untuk penulisan kali ini..
terima kasih kerana sudi membaca entri aku yg berjela2 panjangnye nie..
kalah rambut rapunzel agaknye..kihkihkih
kisah smbungan akan brsambung dalam sambungan yg akan datang..
daaaaaa~ *lelambai*
^_^

Part 2 da siap diupdateee..mohon klik link di bwah..hiks ;)

0 comments:

klik la Tukang Iklan.. :D